انواع پمپ در صنعت نفت و گاز

انواع پمپ در صنعت نفت و گاز
انواع پمپ در صنعت نفت و گاز

پمپ های صنعتی از وسایل ضروری هستند که در هر مرحله از عملیات نفت و گاز مورد نیاز هستند. اساساً آنها به انتقال سیالات فرآیند از یک نقطه به نقطه دیگر کمک می کنند.

به عنوان مثال، می توان از یک پمپ برای انتقال نفت خام از یک مخزن ذخیره سازی به یک خط لوله استفاده کرد و از پمپ های گل برای گردش گل حفاری به داخل حلقۀ مته و برگشت به مخزن ذخیره برای تصفیه مجدد استفاده می شود.

در عملیات نفت و گاز، سیالات فرآیند می توانند از آسان تا دشوار متغیر باشند. بسته به ماهیت ماده ای که می خواهید انتقال دهید و دبی مورد نیاز شما، به یک پمپ مناسب برای نیازهای خود نیاز دارید.

6 نوع پمپ صنعتی مورد استفاده در صنعت نفت و گاز

انواع پمپ های صنعتی برای انتقال سیالات در صنعت نفت و گاز مورد استفاده قرار می گیرند. پمپ های مورد استفاده در O&G را می توان بر اساس طراحی و ساخت آنها طبقه بندی کرد و به طور کلی به 6 دسته عمده تقسیم می شوند:

پمپ های گریز از مرکز (Centrifugal pumps)

پمپ های پیستونی رفت و برگشتی (Reciprocating plunger pumps)

پمپ های حفره ای پیشرونده (Progressive Cavity pumps)

پمپ های دنده ای (Gear Pumps)

پمپ های دیافراگمی (Diaphragm pumps)

پمپ های اندازه گیری (Metering pumps)

پمپ های گریز از مرکز (Centrifugal pumps)

پمپ های سانتریفیوژ رایج ترین انواع پمپ های مورد استفاده در صنعت نفت و گاز هستند. پمپ های گریز از مرکز از نیروی گریز از مرکز از طریق چرخش پروانه پمپ استفاده می کنند تا سیال را به داخل ورودی پمپ بکشند و از طریق نیروی گریز از مرکز آن را از طریق قسمت تخلیه وارد کنند. جریان عبوری از پمپ توسط شیرهای کنترل جریان تخلیه کنترل می شود.

پمپ های گریز از مرکز تک مرحله ای عمدتاً برای انتقال سیالات با ویسکوزیته پایین که به دبی بالا نیاز دارند استفاده می شود. آنها معمولاً به عنوان بخشی از یک شبکه پمپ بزرگتر شامل سایر پمپ های گریز از مرکز مانند واحدهای پمپ افقی چند مرحله ای برای حمل نفت خام یا پمپ های تزریق آب مورد استفاده در بازیافت نفت و گاز ثانویه استفاده می شوند.

 

پمپ گریز از مرکز
پمپ های پیستونی رفت و برگشتی (Reciprocating plunger pumps)

پمپ های پلانجری یکی از رایج ترین پمپ های صنعتی در صنعت نفت و گاز هستند. پمپ های پلانجری از حرکت رفت و برگشتی پیستون ها برای فشار دادن سیال در یک سیلندر محصور به یک سیستم لوله کشی استفاده می کنند. پمپ های پیستونی به عنوان پمپ های جریان ثابت در نظر گرفته می شوند زیرا در یک سرعت معین، نرخ جریان با وجود فشار سیستم ثابت است. شیر تسکین بخشی ضروری از هر سیستم لوله کشی تخلیه پمپ پیستونی برای جلوگیری از فشار بیش از حد پمپ و سیستم لوله کشی است.

پمپ های پیستونی رفت و برگشتی (Reciprocating plunger pumps)
انواع پمپ روغن

پمپ های پلانجری به دلیل طراحی قطعات متحرک نیاز به تعمیر و نگهداری مکرر نسبت به پمپ های گریز از مرکز دارند. آنها همچنین عملکرد پر سر و صدای بیشتری نسبت به پمپ های گریز از مرکز دارند.

پمپ های حفره ای پیشرونده (Progressive Cavity pumps)

پمپ حفره ای پیشرونده نوعی پمپ جابجایی مثبت است و به پمپ پیچی یا پمپ حفره ای خارج از مرکز نیز معروف است. در حین چرخاندن روتور آن، سیال را از طریق پیشرفت، از طریق پمپ، حفره‌های مجزای کوچک و ثابت منتقل می‌کند. پمپ‌های حفره‌ای پیشرونده در کاربردهایی با ویسکوزیته بالا استفاده می‌شوند یا اگر ترکیب سیال پمپ شده مورد نظر نباشد.

پمپ‌های حفره‌ای پیشرونده نیز پمپ‌های جریان ثابت در نظر گرفته می‌شوند زیرا در یک سرعت معین، نرخ جریان با وجود فشار سیستم نسبتاً ثابت است. لغزش جریان در فشارهای بالاتر طبیعی است. شیر تسکین بخشی ضروری از هر سیستم لوله کشی تخلیه پمپ حفره ای پیشرونده برای جلوگیری از فشار بیش از حد پمپ و سیستم لوله کشی است.

پمپ روغن
پمپ های دیافراگمی (Diaphragm pumps)

پمپ های دیافراگمی یکی از پرکاربردترین انواع پمپ های نفت و گاز در صنعت هستند و سیال را از طریق جابجایی مثبت با شیر و دیافراگم انتقال می دهند. اصل کار این پمپ این است که کاهش حجم باعث افزایش فشار در خلاء می شود و بالعکس.

پمپ های دیافراگمی برای عملیات انتقال سیال با حجم بالا در پالایشگاه های نفت مناسب هستند. آنها همچنین به دلیل قطعات متحرک کمتر و اصطکاک کمتر در حین کار نسبت به پمپ های جابجایی مثبت نیاز به تعمیر و نگهداری بسیار کمتری دارند و در طرح های فشرده موجود هستند.

از جنبه منفی، پمپ های دیافراگمی مستعد “چشمک” هستند – شرایط کم فشار در داخل سیستم که عملیات پمپاژ را کند می کند. خوشبختانه، چشمک ها را می توان با استفاده از یک تنظیم کننده فشار برگشتی اصلاح کرد. به همین دلیل، آنها برای عملیات پمپاژ مداوم یا طولانی مدت مناسب نیستند زیرا معمولاً شرایط فشار بالا مورد نیاز را ندارند.

پمپ های دیافراگمی (Diaphragm pumps)
پمپ های دنده ای (Gear Pumps)

پمپ دنده ای از مش بندی چرخ دنده ها برای پمپاژ سیال با جابجایی استفاده می کند. پمپ های دنده ای یکی از رایج ترین انواع پمپ های جابجایی مثبت برای انتقال سیالات صنعتی می باشد.

پمپ های دنده ای همچنین به طور گسترده برای کاربردهای انتقال شیمیایی برای سیالات با ویسکوزیته بالا استفاده می شود. دو نوع اصلی وجود دارد: پمپ های دنده خارجی که از دو چرخ دنده خارجی استفاده می کنند یا چرخ دنده های زمان بندی که مجموعه دنده داخلی را به حرکت در می آورند. چرخ دنده های داخلی با هم تماس ندارند، بنابراین مایعات غیر روان کننده را می توان با پمپ های دنده خارجی پمپ کرد. پمپ های دنده داخلی از یک چرخ دنده محور محور برای به حرکت درآوردن چرخ دنده داخلی استفاده می کنند. پمپ های دنده ای جابجایی مثبت (یا جابجایی ثابت) هستند، به این معنی که برای هر دور مقدار ثابتی سیال پمپ می کنند.

از آنجایی که سیال پمپ شده بین تلرانس های دنده نزدیک می گذرد، معمولاً از پمپ های دنده ای برای سیالات تمیز استفاده می شود. شیر تسکین یک جزء ضروری در سیستم لوله کشی تخلیه برای محافظت از پمپ و لوله در برابر فشار بیش از حد است.

پمپ های دنده ای (Gear Pumps)
پمپ های اندازه گیری (Metering pumps)

یک پمپ اندازه گیری حجم دقیقی از مایع را در یک بازه زمانی مشخص حرکت می دهد و نرخ جریان دقیقی را ارائه می دهد. تحویل سیالات در دبی قابل تنظیم دقیق گاهی اوقات اندازه گیری نامیده می شود. اصطلاح “پمپ اندازه گیری” بر اساس کاربرد یا استفاده است تا نوع دقیق پمپ مورد استفاده. بیشتر پمپ‌های اندازه‌گیری، پمپ‌های رفت و برگشتی سیمپلکس با پیستون یا انتهای مایع دیافراگمی هستند. انتهای مایع دیافراگم ترجیح داده می شود زیرا مایع پمپ شده در داخل دیافراگم مهر و موم شده است. هیچ مایع پمپ شده ای به جو نشت نمی کند.

پمپ های اندازه گیری (Metering pumps)
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ساعت کاری


شنبه
08:00 - 17:00
یک شنبه
08:00 - 17:00
دوشنبه
08:00 - 17:00
سه شنبه
08:00 - 17:00
چهارشنبه
08:00 - 17:00
پنج شنبه
08:00 - 15:00

تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت محفوظ می باشد.

مکالمه را شروع کنید سلام! برای گپ زدن در واتس آپ ، کارکنان پشتیبانی را که می خواهید با آنها صحبت کنید انتخاب کنید